آموزش نصب ویندوز Xp

 

آموزش تصويري نصب ويندوز XP
براي نصب ويندوز XP دو شيوه وجود دارد. در حالت اول ممكن است شما در سيستمتان نسخه هاي ديگري از ويندوز را نصب كرده باشيد. در اين حالت با قرار دادن سي دي ويندوز XP مي توانيد شروع به نصب اين برنامه بكنيد. در حالت دوم كه ما در اينجا به توضيح جامع آن مي پردازيم يا در سيستم تان از قبل ويندوز نصب نشده است يا دچار مشكل شده و قابل اجرا نيست يا اينكه شما مي خواهيد خودتان كنترل كامل بر روي فرايند نصب اعمال كنيد.
حالت اول
در اين وضعيت شما بايد ابتدا سيستم را از طريق CD-ROM بوت كنيد. بسته به نوع سيستم تان بايد درايو راه انداز سيستم خود را از هارد به CD-ROM تغيير دهيد. (برای این قسمت میتوانید مطالب درج شده در قسمت تنظیم Bios رجوع کنید در آنجا بطور کامل بوت شدن با cd-rom  و هر چیز دیگر را آموزش داده شده است)
حالا  cdویندوز xp  را CD-ROM قرار دهید و سیستم را ریست کنید حالا وقتی سیستم با این CD بوت شد جمله زیر می آید که شما باید قبل از این که نقطه ها به پایان برسند ENTER کنید در غیر این صورت وارد محیط نصب نمی شوید. ولی پس از این که در حین نصب سیستم ریست شد دیگر نباید این کار را انجام دهیم.
PRESS ANY KEY TO BOOT FROM CD .. در اینجا اینتر کنید (فقط برای اولین بار)
 
برنامه شروع به كپي فايلهاي مورد نياز خود مي كند.
سپس مطابق شكل زير با پنجره اي با سه گزينه مواجه خوايد شد كه با فشار دادن كليد ENTER ويندوز شروع به نصب مي كند.
فشردن كليد R در سيستم باعث مرمت و بازسازي اطلاعات ويندوز قبلي شما مي شود( اين گزينه براي مواردي استفاده مي شود كه شما از قبل بر روي سيستم خود ويندوز XP نصب كرده ايد ولي با بروز مشكلاتي نمي توانيد به درستي از آن استفاده كنيد و اين قسمت سعي در كپي و بازسازي برخي فايلهاي مورد نياز كرده و سيستم را مجدداً در وضعيت اجرايي و عملياتي قرار مي دهد)
فشردن كليد F3 نيز امكان خروج از مراحل نصب را فراهم مي كند.
 
 
براي ادامه نصب كليد ENTER را فشار دهيد . پنجره اي مطابق شكل زير نمايان شده كه شرح توضيحات مربوط به توافق نامه استفاده از اين سيستم عامل است . با انتخاب كليد F8 از اين صفحه عبور كنيد.
 
برنامه Setup شروع به بررسي سيستم شما كرده تا نسخه هاي قبلي سيستم عامل ويندوز را در صورت وجود در سيستم تشخيص مي دهد. پس از بررسي سيستم پنجره اي همانند شكل زير نمايان شده و درايو هاي سيستم شما را ليست مي كند. شما در اين قسمت مي توانيد مسيري كه براي نصب ويندوز مورد استفاده قرار مي گيرد را تعيين كنيد.
اگر از قبل سيستم شما پارتيشن بندي شده يا اگر سيستم عاملي از قبل بر روي آن نصب مي باشد شما مي توانيد درايو مورد نظر خود را جهت نصب ويندوز انتخاب كنيد.
توجه : در صورتي كه مي خواهيد سيستم عامل ويندوز قديمي خود ( مثلاً 98 يا 2000 يا ME يا ... ) را حفظ كنيد، نبايد ويندوز XP را بر روي درايوي كه اين سيستم عامل ها در آن نصب شده اند ، نصب كنيد . انجام اين كار با تداخل در برنامه ها و پوشه هاي شما بالاخص پوشه Program Files ، باعث بروز برخي ايرادات خواهد شد.  
براي شروع نصب بر روي نام درايو مورد نظر رفته و كليد ENTER را فشار دهيد .
در صورتي كه در اين مرحله قصد اتمام فرايند نصب را داريد و مي خواهيد از اين برنامه خارج شويد كليد F3 را انتخاب كنيد.
(شما در این تصویر حتما تعداد درایو های بیشتری دارید )
پس از اين مرحله با صفحه اي مواجه خواهيد شد كه چهار گزينه مختلف Format در آن قابل انتخاب است. مطابق استاندارد هاي كامپيوتري دو نوع قالب بندي و فرمت براي هارد ها مورد استفاده قرار مي گيرد. حالت اول و قديمي كه مورد استفاده سيستم عامل هاي ويندوز 98 بود كه با عنوان FAT از آنها نام برده مي شود و در حالت بعدي كه از لحاظ امنيتي و سرعت عملكرد بهتري دارد كه NTFS ناميده مي شود.
گزينه اول و سوم در اين صفحه هر دو به حالت قالب بندي NTFS اشاره دارد. انتخاب گزينه اول فرمت هارد را در وضعيت Quick و به سرعت انجام مي دهد ولي حالت سوم مدت زمان بيشتري به خود اختصاص داده و درايو تعيين شده را بطور كامل فرمت مي كند( اگر شما از قبل دراوي خود را فرمت نكرده ايد يا اگر پارتيشن بندي خود را تغيير داده ايد بايد از حالت سوم استفاده كنيد.
به همين ترتيب گزينه دوم و چهارم نيز مربوط به قالب بندي FAT است.
 
توجه : اگر شما در سيسيتم تان ويندوز 98 يا ME داشته باشيد و گزينه NTFS را انتخاب كنيد، پس از اتمام مرحله نصب ويندوز و با اجراي وسندوز 98 يا ... ديگر به پارتيشن NTFS دسترسي نخواهيد داشت و اين درايو تنها از طريق ويندوز XP در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
 (البته اگر برای بار اول است که XP نصب می کنید گزینه آخر بهترین گزینه برای شما است) با توجه به توضيحات فوق نوع فرمت و قالب بندي سيستم را انتخاب كرده و كليد ENTER را فشار دهيد.
براي صرفنظر كردن از مرحله نصب مي توانيد كليد ESC را فشار دهيد.
 
 
پس از اين مرحله پنجره ديگري نمايان شده و سسيستم شما پس از مدتي Restart مي شود.
از اين قسمت فرايند اصلي نصب ويندوز با نمايان شدن شكل زير آغاز مي شود.
بطور معمول مدت زمان بالاي 50 دقيقه جهت نصب به شما نشان داده مي شود.
پس از اتمام مراحل Collecting information ، Dynamic Update ، Preparing installation به مرحله Installing Windows مي رسيم.
پنجره اي كه در اين قسمت ديده مي شود مربوط به تنظيمات Regionaland Language Options مي باشد. در اين قسمت با انتخاب گزينه Customize و Details كشور و زبان خود را انتخاب كنيد ( ايران ، فارسي) . البته پس از انجام نصب و از طريق Control Panel نيز مي توان اين تغييرات را اعمال كرد. اگر مشكلي با اين قسمت داريد مي توانيد بدون اعمال تغييري گزينه Next را انتخاب كنيد.
 
در پنجره Personalize your Software نام خود را در قسمت Name و كلمه اي دلخواه به عنوان نام سازمان يا موسسه خود در قسمت Organaize وارد كنيد ( اين اسامي اختياري است و هر چيزي مي تواند باشد. مثلاً Home ).
 
 
در قسمت بعد شما بايد رمز يا سريالي كه براي نصب ويندوز XP مورد استفاده قرار مي گيرد را وارد كنيد.
 
 
پس از بررسي رمز وارد شده از طرف شما و در صورت صحيح بودن آن پنجره Computer Name and Administrator Password را مشاهده خواهيد كرد. (دربعضی از نسخه ها ممکن است این مراحل جابجا باشد ولی همه آنها به همین حالت است)
شما بايد در قسمت Computer Name يك نام دلخواه براي سيستم خود وارد كنيد.
در قسمت Administrator password رمز عبوري كه كاربر مدير سيستم براي ورود به آن نياز دارد را وارد كنيد. در قسمت Confirm نيز مجدداً اين كلمه را وارد كنيد.
در صورت تمايل مي توانيد رمزي در اين دو قسمت انتخاب نكنيد و آن را خالي رها كنيد.
 
 
در صفحه Date and Time Settings مي توانيد موقعيت جغرافيايي خود را انتخاب كنيد. از منوي آبشاري Time Zone ، گزينه Tehran را يافته و انتخاب كنيد.
 
 
مرحله بعد مربوط به تنظيمات كارت شبكه سيستم شماست. بر روي دكمه NEXT اين قسمت كليك كنيد تا از اين مرحله عبور كنيد. اگر
 
 
 
در پنجره Workgroup or Computer Domain نيز تنظيم پيش فرض كه WORKGROUP است را تاييد كرده و با انتخاب گزينه NEXT اين مرحله را نيز به اتمام برسانيد.
 
 
تا اينجا مراحل اصلي نصب ويندوز به پايان رسيده و شما با شكلي همانند طرح زير مواجه خواهيد شد.
 
 
بسته به نوع درايور كارت گرافيك و اندازه بزرگنمايي مانيتورتان ممكن است با پيغامي همانند پيغام شكل زير مواجه شويد. در هر حال دكمه OK را در آن انتخاب كنيد.
 
 
به پنجره آبي رنگ Wellcome to MicrosoftWindows وارد خواهيد شد. براي ادامه مراحل بر روي دكمه NEXT كليك كنيد.
 
 
گزينه No, not at this time را در پنجره Ready to Register انتخاب كنيد و سپس دكمه Next را در آن صفحه كليك كنيد.
 
 
همانطور كه در شكل زير مشاهده مي كنيد، در پنجره Who will usethis computer شما مي توانيد نام پنج كاربري كه از سيستم استفاده مي كنند را وارد كنيد. البته وارد كردن تمامي اين فيلدها ضروري نيست و شما مي توانيد در قسمت YourName تنها نام خود ( يا هر نام دلخواهي ) را وارد كرده و بقيه آنها را خالي رها كنيد. سپس دكمه NEXT را انتخاب كنيد.
 
 
در مرحله آخر و براي ورود به ويندوز دكمه Finish را در پنجره Thank you انتخاب كنيد.
 
 
حالت دوم
در این نوع نصب فقط در ابتدا کمی با حالت قبل تفاوت دارد ولی بعد از اولین restart شدن  درست باید حالت قبلی را تکرار کنید ولی با این حال دوباره کاملا توضیح می دهم.
بسياري از كاربراني كه از سيستمعامل هاي ديگري مانند ويندوز 95 يا 98 يا ME يا SE استفاده مي كنند XP را هم جمعسيستم عامل خود اضافه كرده اند. شما مي توانيد خيلي راحت و مانند نصب يك نرمافزار ساده XP را در كامپيوتر خود نصب كنيد. براي نصب XP ابتدا پس از تهيه CD مربوطه و مشخص كردن و انتخاب كردن درايوي كه مي خواهيد XP را در آن نصب كنيد، CD راداخل CD-ROM قرار دهيد صفحه ي نصب ويندوز به صورت AUTORUN يا خودكار ظاهر مي شود درغير اين صورت مي توانيد آن را از طريق پنجره My COMPUTER باز كنيد، به ياد داشتهباشيد قبل از انجام هر كاري، اول شماره سريال ويندوز را در گوشه اي يادداشت كنيد،بعد از باز كردن صفحه نصب ويندوز انتخاب هاي متعددي در پيش روي شما قرار مي گيرد ازجمله:

نصب ويندوز INSTALL WINDOWS XP                                                                     
انجام وظايف اصلي PERFORM ADDITIONAL                                                            
بررسي برنامه هاي قديمي قابل اجراء در سيستم CHEK SYSTEM COMPATIBILITY                    

با انتخاب گزينه اول INSTALL WINDOWS XP كادر محاوره ايكوچكي به نام WINDOWS SETUP در مقابل شما ظاهر مي شود، در قسمت بالا و در سمت چپاين كادر محاوره اي دو گزينه در اختيار شما قرار مي دهد:

ارتقاء درجه UPGRADE                                                                       
نصب جديد NEW INSTALLATION                                                                       

گزينه ي شماره 1 همان سيستمي را كهاكنون در حال استفاده از آن هستيد را به ويندوز XP ارتقاء مي دهد اما گزينه ي شماره 2 يك سيستم عامل جديد برايتان نصب مي كند، پس شما گزينه شماره 2 را انتخاب مي كنيدو دكمه ي NEXT را فشار مي دهيد، سپس توضيحاتي در مورد خود ويندوز و قراردادهاي آناست كه شما با انتخاب گزينه I ACCEPT THIS AGREEMENT و موافقت كردن در مرحله بعديشماره ي سريالي را كه قبلا يادداشت كرده بوديد را از شما مي خواهد شماره را وارد و Next مي كنيد، اكنون وارد SETUP OPTIN مي شويد گزينه ي ADVANCED OPTION                    را انتخاب  كنيد و قسمت دوم مسيري را كه ويندوز باید طی کند با همان درایوی را که می خواهید ویندوزتان رابریزیدانتخاب کنید:
 
مثلd:/WINDOWS                                                                               

و گزينه ي COPY ALL INSTALLATION FILE FROM SETUP CD را فعالكنيد(این دکمه باعث می شود بعد از ریست کردن دیگر احتیاج به اینکه cdرا در cd-rom  قرار دهید ندارید)، سپس دكمه ي NEXT را زده در مرحله بعدي يعني GEY UPDATE SETUP FILE روي گزينهدوم كليك كرده و آن را فعال مي كنيد، بعد از چند ثانيه ستوني در سمت چپ تصوير ظاهرمي شود كه در حال پر شدن است و در حال كپي كردن فايل ها و... در سمت راست هم جزئياتكارهايي كه در حال انجام است و توضيحاتي در مورد ويژگي هاي ويندوز و وسايل وامكانات آن نوشته مي شود، وقتي كار كپي كردن فايل ها به پايان رسيد كامپيوتر به طورخودكار براي اولين بار RESTART مي شود. بعد از آن كامپيوتر براي بالا آمدن دوانتخاب در مقابل شما قرار مي دهد انتخاب اول همين ويندوزي است كه تازه نصب شده وانتخاب دوم ويندوزي كه قبلا داشتيد البته چون فعلا براي اولين بار است كه واردويندوز تازه مي شويد و هنوز هم نصب به طور كامل انجام نشده است كامپيوتر خود به خودوارد همان گزينه ي اول كه ويندوز تازه است مي شود و ادامه ي كار نصب را دنبال ميكند. اكنون وارد محيطي تقريبا شبيه به محيط DOS شده ايد با فشردن دكمه F2 واردمرحله بعدي شده و ENTER كنيد، سپس نام درايوي را كه مي خواهيد ويندوز در آن نصب شودرا مي پرسد شما با انتخاب نام درايو مورد نظر از فهرست مذبور ENTER كرده و واردمرحله ي بعد مي شويد اكنون در مرحله SETUP WILL INSTALL WINDOWS ON PARTION هستيد ودر مقابل شما 6 وجود دارد روي گزينه ي ششم يعني: LEAVE THE CURRENT FILE SYSTEM INTACT رفته و ENTER كنيد؛ البته كامپيوتر معمولا به طورپيش فرض روي گزينه ي آخر ياهمان گزينه ي ششم مي رود. ساير گزينه ها مربوط به تغيير دادن نوع پارتيشن شماست كهبسته به نوع كاربرد و امنيت مورد نياز تغيير مي كند كه براي يك كاربر معمولي همانگزينه ي ششم مناسب است.
در مرحله ي بعد از شما خواسته مي شود تا براي كپي شدنفايل ها كمي صبر كنيد، يك ستون زرد رنگ شروع به پر شدن مي كند و پس از اتمام اينكار كامپيوتر براي دومين بار RESTART مي شود بعد از بالا آمدن خود به خود روي XP رفته و صفحه ي آغازين ويندوز براي اولين بار به نمايش در مي آيد در اين مرحله ماوسهم به كار مي افتد در سمت چپ تصوير و خلاصه اي از كارهايي كه تا كنون انجام شده ودر حال انجام شدن هستند را براي شما مي نويسد بعد از اين مرحله كادر محاوره ايديگري به نام: WINDOWS XP PROFESSIONAL SETUP در مقابل شما ظاهر مي شود كهتنظيمات مربوطه به زبان را مي پرسد البته اين تنظيمات از قبل به طور پيش فرض انتخابشده است و در غير اين صورت مي توانيد آن را تغيير دهيد و NEXT كنيد و نام و نامسازمان را كه به دلخواه شما ست را وارد كرده و نامي هم براي كامپيوترتان انتخابكنيد البته در اينجا در قسمت انتخاب زبان اگر مايل باشيد مي توانيد زبان فارسي راانتخاب كنيد تا زبان فارسي هم در ويندوزتان نصب شود يا به اصطلاح ويندوزتان فارسيشود.در مرحله بعد از شما ADMINISTRATOR PASSWORD را مي خواهيد كه آن همبنا به ميل شما اگر مي خواهيد براي ويندوز كلمه عبور در نظر بگيريد تا فقط خودتانبتوانيد وارد آن شويد مي توانيد آن را هم وارد كنيد در غير اين صورت بدون وارد كردنچيزي فقط OK كنيد. صفحه ي بعد پيش كد شهر يا شهرستان محل سكونت شما براي برقراريارتباط با اينترنت است كه پس از وارد كردن در دومين محل يعني AREA CODE، NEXT ميكنيد و سيستم را بنا به تن يا پالس بودن سيستم تلفن تان تغيير مي دهيد. در مرحلهمربوط به تنظيمات تاريخ و زمان است و مرحله بعد از آن مربوط به نصب لوازم مربوط بهشبكه يا INSTALLING NETWORKS است و كارهايي از جمله REGISTERING COMPENENTS و... راانجام مي دهد. پس از انجام اين كارها كامپيوتر براي سومين بار RESTART مي شود وپس از روشن شدن در مقابل شما دو گزينه قرار مي گيرد

                   MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL سيستم عامل جديد

   MICROSOFT WINDOWS 95/98/SE/ME
سيستم عامليكه قبلا روي كامپيوتر شما نصب بود

با انتخاب اولين گزينه وارد ويندوز تازهمي شويد در ابتدا XP براي ورود اولين بار به داخل اين محيط به شما خوش آمد گويي ميكند و چند سوال هم در مورد ارتباط با اينترنت از شما مي پرسد كه با جواب دادن بهاين سوالات وارد مرحله بعدي يعني ورود به DESKTOP مي شويد، و مي توانيد برنامه هايمورد نياز را نصب و شروع به كار نماييد
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

مریم
ساعت18:52---5 اسفند 1391
سلام وب خوبی داری میخواستم یه چیزی بگم این سایتی که ازش بنر گرفتی کلاه برداره تا الان چندین انجمن بزرگ زدن فقط بخاطر این که ثابت کنن این کلاه برداره اگه به شما پولی داده لطفا تو سایت من در جریان بزار منوhttp://tebekhanegy.rozblog.com

مریم
ساعت18:52---5 اسفند 1391
سلام وب خوبی داری میخواستم یه چیزی بگم این سایتی که ازش بنر گرفتی کلاه برداره تا الان چندین انجمن بزرگ زدن فقط بخاطر این که ثابت کنن این کلاه برداره اگه به شما پولی داده لطفا تو سایت من در جریان بزار منوhttp://tebekhanegy.rozblog.com

pegah
ساعت21:43---20 مرداد 1391
وبلاگ خیلی خوبی دارید.اگه موافق هستید تبادل لینک کنیم؟؟!

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 30 تير 1391برچسب:آموزش , ویندوز اکس پی XP ,نصب ویندوز XP,
ارسال توسط علی باعقل

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 175
بازدید ماه : 173
بازدید کل : 11526
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1